Abstrakt příspěvku: Abstract (summary): |
Výsledky, které představuje tento článek, vznikaly postupně od roku 2008 s podporou dvou evropských projektů a podporou vlastní univerzity. Jeden projekt má název Advanced Learning Space a druhý Rovné příležitosti. Řešitelský tým v této době vybudoval komplexní systém podporující vzdělávání e-learningovým portálem integrujícím co nejvíce možných služeb, které student potřebuje.
Zajímavý je rozsah a různorodost implementované e-learningové podpory, speciální podpora studentů s handicapem a studentů distančního studia. Podařilo se vybudovat systémy pro automatické pořizování záznamů přednášek ve speciálním formátu richmedií s takřka okamžitou možností publikace live záznamu na e-learningovém portále ALS. Po skončení přednášky má pedagog na e-learningovém portále svoji přednášku ihned k dispozici a sám rozhodne o její prezentaci v příslušném kurzu. Dlouhé přednášky nyní často nahrazuje několik kratších nahrávek. Inspirovali jsme se zkušenostmi s kurzy typu MOOC, protože tento formát se při studiu významně osvědčil. Pořizování záznamů a jejich dostupnost na e-learningovém portále je činnost výjimečná rozsahem a automatizací celého procesu. Cesta od přednášky v posluchárně až po doručení přednášky studentovi na jeho PC je plně automatická. Portál respektuje speciální potřeby studentů s handicapem. Například pro slabozraké je e-learning upravený a ozvučený, zvuková stopa přednášky je dostupná ve více formátech. Vybrané materiály se digitalizují a diky speciálnímu SW si texty mohou přečíst i studenti těžkou zrakovou vadou. Pro tělesně handicapované jsme bezbariérovou univerzitou a komplexním řešením ALS dáváme rovné příležitosti všem studentům. Navíc na jednotlivých serverech, kde spravujeme e-learningové materiály, máme k dispozici zajímavá data o tom, jaká je studentova „cesta“ vzdělávacím prostorem. V současnosti jsou právě tyto data předmětem hlubších analýz. Potvrzuje se, že nejvyšší aktivitu vykazují studenti s handicapem, studenti distančního studia a vynikající studenti. |
Klíčová slova: Keywords: |
Moodle, MediaSite, handicap, stream, richmedia, e-learning |